PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Pacienti, sociālās spēles un farmācija

Doctus
Mūsdienu informācijas tehnoloģiju laikmetā strauji attīstās jauna parādība - spēļošanās (no angļu val. - gamification) jeb spēles elementu daudzuma palielināšanās, ko raksturo tendence realitāti izdzīvot ar sociālo spēļu palīdzību. Vai sociālās spēles (līdzīgas kā draugiem.lv spēle "Ferma") varētu palīdzēt uzlabot sabiedrības veselību, un kādas iespējas spēļošanās paver farmācijas industrijai?

Kāpēc neizdevās projekts Google health?

Savulaik Google radīja veselības projektu, kura ietvaros bija iespēja ievadīt savus veselības datus, sekot tiem līdzi, apskatīt tos grafikos utt. Taču projekts neguva popularitāti. Tagad atskatoties uz neizdevušos projektu, nozares eksperti mēģina skaidrot neveiksmes iemeslus.

Kā galvenais klupšanas akmens tiek minēts pacientu/cilvēku motivācijas trūkums. Katrs pats redz savus veselības datus, līknes un grafikus, kas no tiem veidojas. Jā, tas ir noderīgi, taču nerada prieku, drīzāk spriedzi un vilšanos, ka nav tika labi, kā varētu vēlēties. Trūkst jautrības un viegluma momenta. Turklāt vēlme sekot līdzi saviem veselības datiem drīzāk bijusi pacientiem, kuriem ir kādas nopietnas veselības problēmas, nevis veselajiem sabiedrības indivīdiem. Tāpēc izgaismoto veselības problēmu loks visbiežāk ir bijis gana smagnējs, un ne vienmēr līdz galam izprotams pacientam. Arī vēlamo rezultātu un veselības uzlabošanos ne vienmēr izdevies panākt. Profilaktisku rūpēšanos par savu veselību projekts nav īpaši veicinājis.

Otrs klupšanas akmens, kā ziņo portāls "Eye For Pharma", - maz bijis pacientu, kas gatavi maksāt par iespēju izmantot Google piedāvāto veselības datu platformu.

Vai spēļošanās varētu uzlabot veselību?

Eksperti uzsver, ka patlaban sociālajā virtuālajā vidē dominē rīki, kas rada aizrautību, jautrību, savstarpējas komunicēšanās iespējas.

Minētais portāls prognozē, ka, augot sociālo spēļu popularitātei, spēļošanās ir iespēja veselīgu dzīvesveidu padarīt par daudz pievilcīgāku nodarbi, lai sasniegtu arī konkrētus rezultātus. Citu spēlētāju līdzās būšana, sāncensības moments, iespēja iegūt balvas un citu spēlētāju atzinību, tas viss varētu kalpot kā būtisks motivators, lai sasniegtu rezultātus. Savukārt tehnoloģisko iespēju attīstīšanās sociālo spēļu norisi padarītu vieglāk monitorējamu. Spēles mērķi varētu būt, piemēram, kopīga svara mazināšana, smēķēšanas atmešana, skriešana, glikozes līmeņa paškontrole vai tml. Spēle nodrošinātu iespēju sasniegt rezultātus pakāpeniski, nedēļu pēc nedēļas.

Protams, var diskutēt, vai veselība ir tā vērtība, par kuru jārūpējas ar spēles palīdzību, taču portāla ekspertri atzīst: „spēles ir tās, kas strādā, mēs vienkārši to zinām."

Ko farmācijas industrija dara sociālajā vidē?

Patlaban izskatās, ka sociālie mediji tomēr nav vide, kurā zāļu ražotāji plaši skaidro un stāsta par savām zālēm. Arī liela pacientu aptauja vēstī, ka tikai  13% varētu vēlēties informāciju par zālēm iegūt sociālajos medijos. Ilūzija būtu domāt, ka spēļošanās spētu šo tendenci kardināli izmainīt, taču tā paver jaunas iespējas. Viena no pasaulē lielākajām farmācijas kompānijām izstrādājusi spēli, kurā nevis runā vai informē par zālēm, bet gan izspēlē jaunu zāļu radīšanas, pētīšanas un ražošanas ciklus. Spēli plānots palaist Facebook tīklā.

Spēļošanās paver iespēju par ārstēšanos runāt daudz vieglākā veidā, bez smagnējuma auras. Tā ir iespēja sarunāties farmācijas industrijai ar savu pacientu, saprast pacienta puses redzējumu, gūt jaunas idejas sarunu tematiem. Tā ir lieliska iespēja samazināt emocionālo attālumu starp zāļu ražotāju un pacientu.