PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Kā primārās aprūpes darbu padarīt patīkamāku

Doctus
Primārās aprūpes ārstu apmierinātību var uzlabot, labāk organizējot pacientu plūsmu un samazinot administratīvo slogu. Tas nenozīmē dot ārstiem visu, ko viņi vēlas, bet gan izveidot vidi, kurā ārsts pacientu vienmēr var likt pirmajā vietā, nekoncentrējoties tik daudz uz birokrātiju, noteikumiem, maksājumiem.

Sautraucošais izdegšanas sindroma īpastvars ģimenes ārstu vidū Amerikā, simtiem ārstu prakšu skubinājis ķerties pie prakšu darba uzlabošanas ne tikai, lai paaugstinātu aprūpes kvalitāti, bet galvenokārt - lai primārās aprūpes ārsta darbu darītu baudāmāku, patīkamāku.

Galvenie uzlabojumu saistīti ar haosa mazināšanu prakses organizēšanā, mazinot pārslodzi, pārpratumus komunikācijā. Ieviešot precīzu vizīšu un pieņemšanas plānošanu, deleģējot lielāku uzdevumu klāstu māsām, ārstu palīgiem, organizējot dienas sapulces, sastādot darbu sarakstus pēc prioritātēm, uzlabojusies ne tikai pacientu apmierinātība ar prakses darbu, bet arī paši ārsti sākuši justies laimīgāki.

Pētījuma līdzautors Andrejs Schutzbank, MD, 2012. gadā sāka darbu un darbojas vairākās primārās aprūpes klīnikās, ar mērķi padarīt ārstus priecīgākus laimīgākus, veiksmīgākus. Viņaprāt tieši šie vienkāršie vārdi ir svarīgākie nevis darbu saraksts, organizācija, deleģēšana.

Amerikas Medicīnas asociācijas arī vada plašu projektu par to, kā palielināt gandarījumu dažādu specialitāšu ārstu vidū, ne tikai primārajā aprūpē. Apsekojot vairāk nekā 30 prakses sešos ASV štatos, meklēti apmaksas un aprūpes modeļi, kas saistīti ar lielāku ārstu apmierinātību.

Arī sadabrības modeļi ar citiem veselības aprūpes sektoriem, būtiski ietekmē ģimenes ārstu apmierinātību ar savu darbu. Pētījuma veicēji norāda, ka veicināt ģimenes ārstu apmierinātību ar savu darbu nenozīmē dot tiem visu, ko viņi vēlas, bet gan izveidot vidi, kurā ārsts pacientu vienmēr var ielikt pirmajā vietā, nedomājot par maksājumiem, naudu, noteikumiem, darbu kārtību.

Profesionālā gandarījuma veicināšana ir viens no trīs lielākajiem Amerikas medicīnas asociācija dabrības virzieniem.

Elektroniskā dokumentācijas aizpildīšana, kas daudziem šķiet grūts un darbietilpīgs uzdevums, tiek deleģēta palīgpersonālam, dokumentāciju pēcāk ārsts izskata un paraksta. Pamatprincips - ārsts nedara to, ko var izdarīt palīgpersonāls. Pēc prakses pārorganizēšanas, ģimenes ārsts no Ilinoisas sacīja: "Mans laiks ar pacientu ir 100% aci pret aci. Vienalga, vai tā ir 5, 10 vai 15 minūšu vizīte, viņi saņem laba servisa pakalpojumu no ārsta."

Pētnieku secinājums: primārās aprūpes ārsts laimīgāks jūtas saskanīgi un cieši strādājot komandā.

2003.gadā "American Journal of Medicine" publicētie dati vēstīja, ka Amerikā katrs trešais ārsts jūtas pārstrādājies un izdedzis.

Ja ārsts negūst praksē strādājot gandarījumu, degradējas pacientu-ārstu attiecības. Pētot 26 020 pacientus Bostonā, kas saņēmusi palīdzību pie 166 internistiem, secināts, ka pacienti divreiz biežāk bija apmierināti ar saņemto aprūpi gadījumos, kad aprūpi sniedzis ārsts, kas ir apmierināts ar savu darbu. Ārsti, kas ir nepmierināti ar savu darbu gandrīz četras reizes biežāk tiecas samazināt to laiku, ko velta darbam, liecina 2006.gadā veikts pētījums, kurā bija iesaistīti  1700 ārstu.

Foto: no Doctus arhīva