Vai prebiotikas var palīdzēt cīnīties ar stresu?

Doctus . | 2017. gada 13. februāris

Kādā veidā jūs cīnāties ar stresu? Jūs nodarbojaties ar jogu, meditāciju vai fiziskām aktivitātēm? Iespējams, ka šim sarakstam var pievienot arī prebiotiku lietošanu.

Pētījumā atklāts, ka regulāra prebiotiku lietošana uzlabo ne tikai gremošanas trakta mikrofloru, bet arī atjauno normāla miega ciklus pēc stresa pilnām epizodēm. Pētnieki skaidro, ka akūts stress var izjaukt zarnu mikrobiomu, tādēļ arī tika izvirzīta hipotēze, ka uzturs, kurā ir daudz prebiotiku, var palielināt labo baktēriju skaitu un aizsargāt zarnu mikrofloru no stresa izraisītām negatīvām izmaiņām. Tāpat pētnieki vēlējās noskaidrot, vai prebiotikas palīdz atjaunot normāla miega ciklus pēc akūtām stresa situācijām.

Šajā eksperimentā pelēm vairākas nedēļas pirms stresa testa deva prebiotikām bagātu uzturu. Rezultātus salīdzināja ar pelēm, kurām netika dots uzturs bagātināts ar prebiotikām. Interesanti, ka pelēm, kuras ēda prebiotikām bagātu uzturu, nenovēroja stresa izraisītas zarnu mikrobiomas izmaiņas, kā arī šīm pelēm atjaunojās normāls miega cikls ātrāk nekā kontroles grupas pelēm.

Ņemot vērā, ka eksperiments tika veikts ar pelēm, vai rezultātus varam pielīdzināt arī cilvēku populācijai?

Stresors, ko saņēma peles ir pielīdzināms vienai intensīvai akūta stresa epizodei cilvēkam, piemēram, kā automašīnas avārija vai kāda tuvinieka nāve. Nākamais pētījuma solis būs pārbaudīt, vai prebiotiku profilaktiska lietošana palīdz aizsargāt zarnu mikrofloru un atjauno normāla miega ciklus pēc traumatiska notikuma.

Vai jau tagad ir lietderīgi sākt lietot prebiotikas, lai tās palīdzētu cīnīties ar stresu? Pētnieki norāda, ka tā, kā nav zināmas prebiotiku lietošanas blakusparādības un tās ir atrodamas daudzu augu sastāvos, kā arī krūts pienā, to lietošana ir droša un tās var tikt lietotas arī stresa mazināšanai. Ieguvums var būt veselīga zarnu mikroflora un atjaunojošs miegs.  

 

AVOTS: Robert S. Thompson, Rachel Roller, Agnieszka Mika, Benjamin N. Greenwood, Rob Knight, Maciej Chichlowski, Brian M. Berg, Monika Fleshner. Dietary Prebiotics and Bioactive Milk Fractions Improve NREM Sleep, Enhance REM Sleep Rebound and Attenuate the Stress-Induced Decrease in Diurnal Temperature and Gut Microbial Alpha Diversity. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 2017

Uz augšu ↑