Augļi un dārzeņi uzturā pazemina asinsspiedienu

Doctus . | 2017. gada 10. aprīlis

Lietojot uzturā produktus, kas satur daudz kālija – saldie kartupeļi, avokado, spināti, pupiņas, banāni un pat kafija -, var pazemināt asinsspiedienu.

Līdz šim bija zināms, ka samazinot nātrija uzņemšanu ar uzturu, izdodas pazemināt asinsspiedienu, bet šis pētījums apliecina, ka palielinot ar uzturu uzņemtā kālija daudzumu arī izdodas pazemināt asinsspiedienu.

Hipertensija ir visas pasaules problēma, tā skar vairāk nekā vienu miljardu cilvēku visā pasaulē. PVO ir aprēķinājusi, ka hipertensija ir cēlonis vismaz 51 % no visiem insulta izraisītiem nāves gadījumiem un 45 % cēlonis no visiem sirds slimību izraisītiem nāves gadījumiem.

Jaunajā pētījumā/ apskatā tika analizēta saistība starp asinsspiedienu un ar uzturu uzņemto nātrija, kālija un nātrija-kālija attiecību. Apskatā tika iekļauti populācijas, intervences un molekulāro mehānismu pētījumi, kuros analizēja ar uztura uzņemtā nātrija un kālija efektu uz asinsspiedienu.

Vairākos pētījumos tika atklāts, ka lielāks kālija daudzums uzturā ir saistīts ar zemāku asinsspiedienu, neatkarīgi no uzņemtā nātrija daudzuma.  Intervences pētījumos arī secināts, ka kālija lietošana uzturā tieši ietekmē asinsspiedienu.

Pētījumu analīze pierāda, ka papildus kālija uzņemšana ar uzturu sniedz pozitīvu efektu uz asinsspiedienu. Pētnieki norāda, ka asinsspiediens ir mūsdienu problēma mūsu uztura dēļ. Agrāk cilvēki ēda primitīvu pārtiku – augļus, saknes, dārzeņus, pupas un graudaugus (visos šajos produktos ir daudz kālija) un uzturā bija ļoti maz nātrija. Savukārt mūsdienās uzturā vairāk tiek lietots nātrijs nekā kālijs. Liels daudzums nātrija uzturā paaugstina asinsspiedienu. Tomēr, cik daudz kālija būtu jāuzņem ar uzturu? Tiek rekomendēts pieaugušiem cilvēkiem uzņemt 4,7 gramus kālija katru dienu, lai mazinātu asinsspiedienu, samazinātu nierakmeņu risku un kaulu zudumu. Apēdot, piemēram, ¾ tasītes melno pupiņu tiek uzņemts puse no dienā nepieciešamā kālija.

Pētnieki iesaka izstrādāt sabiedrības izglītošanas politiku, lai uzlabotu kālija uzņemšanu no augu valsts produktiem.

AVOTS: Alicia A. McDonough, Luciana C. Veiras, Claire A. Guevara, Donna L. Ralph. Cardiovascular benefits associated with higher dietary K vs. lower dietary Na evidence from population and mechanistic studies. American Journal of Physiology - Endocrinology And Metabolism, 2017; 312 (4): E348

Uz augšu ↑