Kā metaverss var palīdzēt uzlabot sabiedrības veselību?
Kādas ir galvenās iespējas un neskaidrības metaversā, kas var palīdzēt labāk pārvaldīt neinfekcijas slimības?
Pētnieku komanda uzskaita trīs veidus, kā metaversu varētu izmantot liela mēroga veselības intervencēm, kuru mērķis ir neinfekcijas slimības.
Neinfekcijas slimības, piemēram, cukura diabēts, sirds slimības, insulti, hroniskas elpceļu slimības, ļaundabīgi audzēji un psihiskas saslimšanas, lielā mērā ietekmē cilvēku radītā vide, ar kuru mēs pastāvīgi mijiedarbojamies. Vide var ietekmēt veselību tieši ar akūtu ietekmi, piemēram, piesārņojumu, vai netieši, ietekmējot fiziskās aktivitātes, mazkustīgu uzvedību, diētu un miegu. Tāpēc veselības intervences, kas maina vidi, var izmantot, lai samazinātu neinfekcijas slimību radīto slogu veselībai.
Šeit metaverss var palīdzēt. Eksperimentus, kas veikti virtuālajā vidē metaversā, var izmantot, lai izpētītu liela mēroga intervences efektivitāti pirms to ieviešanas, ietaupot laiku un naudu. "Metaversā pētījuma dalībniekus var nejaušināti iedalīt, lai piedzīvotu dažādas vides ekspozīcijas, piemēram, augstu un zemu blīvumu, augstu un zemu pastaigu vides pieejamību, vai dažādus dabas vai pilsētvides līmeņus," skaidro prof. Koohsari, pētījuma vadošais autors, kurš ir starp 2 % ietekmīgāko pētnieku visā pasaulē. Viņš arī piebilst: "Šis raksts būs īpaši interesants sabiedrības veselības, pilsētvides dizaina, epidemioloģijas, medicīnas un vides zinātņu ekspertiem, jo īpaši tiem, apsverot iespēju izmantot metaversu pētniecības un iejaukšanās nolūkos."
Otrkārt, rakstā atzīmēts, ka pašu metaversu var izmantot, lai īstenotu veselības intervences. Piemēram, metaverss var nodrošināt cilvēkus pakļauties dabiskai "zaļai" videi pat tad, ja viņiem ir maz vai nav piekļuves šai videi reālajā pasaulē. Tādā veidā metaverss var samazināt negatīvo ietekmi uz psihisko veselību, kas saistīta ar pārblīvētu, stresu izraisošu vidi.
Virtuālās dzīvojamās telpas un birojus metaversā var bezgalīgi pielāgot. Turklāt izmaiņas vidē metaversā var ieviest, noklikšķinot uz pogas. Tādējādi, treškārt, metaverss var piedāvāt arī virtuālu telpu, lai reāllaikā pārbaudītu jaunu biroja un būvētas vides dizainu. Profesors Koohsari piebilst: "Metaverss varētu ļaut ieinteresētajām personām piedzīvot, veidot un kopīgi mainīt ierosinātās izmaiņas vidē, pirms šīs iejaukšanās tiek ieviestas reālajā pasaulē."
Lai gan rakstā ir uzskaitīti vairāki veidi, kā metaverss var pārveidot sabiedrības veselības intervences, pārveidojot vidi, rakstā ir norādīti arī galvenie metaverss ierobežojumi, simulējot reālo pasauli. Konkrēti, pašreizējais metaversa stāvoklis ļauj pārbaudīt daudzu cilvēku uzvedību vai to mijiedarbību ar vidi. Tomēr metaversa populācija var nebūt reprezentatīva, jo cilvēkiem no ekonomiski zemākiem slāņiem ir ierobežota pieeja virtuālās realitātes tehnoloģijām.
Rakstā arī tiek pētīti veidi, kā metaverss var negatīvi ietekmēt iedzīvotāju veselību. Piemēram, pārmērīga iegremdēšanās virtuālajā vidē var izraisīt sociālu izolāciju, antisociālu uzvedību un negatīvu ietekmi uz veselību, kas saistīta ar mazkustīgumu vai palielinātu ekrāna laiku. Visbeidzot, rakstā norādīts, ka pārmērīga paļaušanās uz mākslīgo intelektu var izraisīt reālās pasaules aizspriedumu un sociālās nevienlīdzības atkārtošanos virtuālajā pasaulē. Nobeigumā prof. Koohsari atzīmē: "Vislabāk ir agrāk nekā vēlāk stāties pretī perspektīvām un izaicinājumiem, ko metaverss var piedāvāt dažādām zinātnes jomām un mūsu gadījumā sabiedrības veselībai."
AVOTS: Koohsari MJ, McCormack GR, Nakaya T, et al. The Metaverse, the Built Environment, and Public Health: Opportunities and Uncertainties. Journal of Medical Internet Research, 2023; 25: e43549