PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Bērnu valodas prasme saistīta ar mātes D vitamīna līmeni grūtniecības laikā

Doctus
Sievietēm, kurām grūtniecības laikā ir zems 25 hidroksivitamīna D līmenis, bērniem ir lielāks risks, ka būs valodas problēmas, ziņo Austrālijā veikta pētījuma rezultāti. Bērniem, kuri piedzimts sievietēm ar 25 (OH) D līmeni zem 46nmol/L otrajā trimestrī, ir gandrīz divas reizes lielākas izredzes, ka būs statistiski ticamas valodas problēmas 5 un 10 gadu vecumā.

 

D vitamīns un grūtniecība D vitamīns un grūtniecība
D vitamīns un grūtniecība

Pētnieki nekonstatēja saistību starp mātes D vitamīna līmeni un bērna uzvedības vai emocionālajām problēmām. Pētījumā piedalījās 743 baltādainās sievietes, kurām 18 grūtniecības nedēļā tika paņemts asinsparaugs. Pētnieki grūtnieces sadalīja kvartilēs, atbilstoši to seruma 25 (OH) D līmenim:

  • 46 nmol/L vai mazāk;
  •  47 – 59 nmol/L;
  • 60 – 71 nmol/L;
  • 72 nmol/L vai vairāk

Bērnu uzvedība tika novērtēta 2, 5, 8, 10, 14 un 17 gadu vecumā, izmantojot Bērnu uzvedības kontrolsarakstu. Pētnieki nekonstatēja statistiski ticamu saistību starp mātes seruma 25 (OH) D līmeni un bērna uzvedību nevienā no vecumiem.

Saistība tika konstatēta starp zemu 25 (OH) D līmeni (salīdzinot ar augstāko līmeni) un lielāku bērnu proporciju ar klīniski nozīmīgām valodas problēmām 5 un 10 gadu vecumā.

Modelī, kurā dalībnieces tika samērotas pēc mātes vecuma, ģimenes ienākumiem, mātes smēķēšanas statusa grūtniecības laikā, analīžu paņemšanas laika, tika atklāts, ka:

  •  46 nmol/L vai zemāk: OR=1,97 (95% TI [1,00 – 3,93]; p
  •  47 – 59 nmol/L: OR=1,35 (95% TI [0,71 – 2,57]; p>0,05);
  • 60 – 71 nmol/L: OR= 1,44 (95% TI [0,74 – 2,80]; p>0,05);
  •  72 nmol/L vai vairāk: OR= 1,00 (reference).

Attiecība saglabājās statistiski ticami arī pēc visu faktoru samērošanas. D vitamīnam ir svarīga loma bērna neiroloģiskās sistēmas attīstībā.

Pirmavots: Whitehouse A, et al. "Maternal serum vitamin D levels during pregnancy and offspring neurocognitive development" Pediatrics 2012; DOI: 10.1542/peds.2011-2644.