PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Globālā līmenī spriež par ārstu izdegšanu e-veselības sistēmu ietekmes dēļ

Doctus
Globālā līmenī spriež par ārstu izdegšanu e-veselības sistēmu ietekmes dēļ
Pixabay
HIMSS21 Digital Global Conferences ietvaros eksperti secinājuši, ka jaunu tehnoloģiju un sistēmu ienākšana mediķu ikdienā tikai mānīgi tiek saistīta ar ikdienas darba uzlabošanu, bieži notiek tieši pretējais - jaunās tehnoloģijas patiesībā varētu būt papildu problēma un veicināt izdegšanu.

Pirms Covid-19 pandēmijas izdegšanu darbā jutuši 42 % ārstu, šobrīd skaits pieaudzis līdz 49 %, tā liecina Amerikas Ārstu asociācijas dati. Covid-19 pandēmijas ietekme arī veicinājusi straujāku digitālo sistēmu ienākšanu mediķu ikdienā, un šo eksperti min kā vienu no straujākas izdegšanas cēloņiem. [2]

Kādas problēmas atklājas?

1. Izplūst robežas

“Mums ir e-pasta vēstules, kontaktu formas, cilvēki mūs informē un uzdod jautājumus jebkurā diennakts laikā,“ ar pieredzi dalījās Stenfordas Bērnu slimnīcas e-veselības daļas vadītāja Isil Arican. Uzsverot, ka spēja “atslēgties” no digitālās vides kļūst arvien svarīgāka, ne tikai medicīnā, bet ikdienas dzīvē kopumā.

2. Pieaug pacientu gaidas

“Pacienti gaida, ka viņi mani var sasniegt ar mājaslapas starpniecību, un es ļoti ātri viņiem pievērsīšos un atrisināšu jautājumu,” sacīja Dr. Jennifer Lightdale, UMass memoriālā bērnu medicīnas centra Pediatrijas nodaļas vadītāja vietniece.

3. Sākumā – zūd prieks iet uz darbu

Raksturojot situāciju, diskusijās konferences ietvaros speciālisti dalījās ar pieredzi, ka sagurst gan mediķi, gan atbalsta personāls. Dinamiskā informācijas apmaiņa prasa gan daudz laika, gan emocionālā spēka. Lai visu par visiem atcerētos, viss japiefiskē elektroniskajās sistēmās, ikreiz sistēmā jāieiet un tas ir nogurdinoši, minēja Dr. Jennifer Lightdale. Viņa situāciju raksturoja: “Sākotnēji tas var šķist tā it kā izdegušais pakalpojuma sniedzējs tikai justos negatīvi un nepriecātos par atrašanos darbā.”

4. Pēcāk – var rasties kļūdas darbā

Eksperti diskusijās arī iezīmēja dramatiskāku ainu, proti, izdegšana tālāk var vest uz daudz ļaunākām sekām: “Galu galā tas var pārvērsties par medicīniskām kļūdām, var būt saistīts ar laulības šķiršanu, grūtībām rūpēties par saviem bērniem, justies kā neveiksminiekam vai pat novest līdz paškaitējuma domām,” sacīja Dr. Jennifer Lightdale, UMass memoriālā bērnu medicīnas centra Pediatrijas nodaļas vadītāja vietniece.

Ārsts var vaicāt – vai man to vajag?

Konferences diskusijās tika minēts piemērs, kur pāreja uz jaunu datu sistēmu darba apjomu palielinājusi tiktāl, ka tā rezultātā bijuši darbinieki, kas amatus atstājuši. Tā, piemēram, Dr. Emily Oken, profesore Hārvardas universitātes Medicīnas fakultātē aizgāja no darba klīnikā, kurā mainījās e-veselības sistēma. Sistēmas maiņas dēļ būtiski pieauga darba apjoms, enerģija, kas bija jāvelta jaunās sistēmas lietošanai. “Tas nebija tā vērts,” konferences diskusiju laikā teica profesore. Viņa mainīja to darba daļu, kas bija saistīta ar darbu klīnikā un jauno datu sistēmu, pret pašizglītošanos. “Mana dzīves kvalitāte dramatiski uzlabojās, “ diskusijā apliecināja profesore no Hārvardas universitātes.

Kādi risinājumi, lai darbs ar tehnoloģijām ārstiem kļūtu vieglāks?

Dažādās ārstniecības iestādēs tiek meklēti dažādi risinājumi un metodes, kā palīdzēt saviem ārstiem justies ērtāk darbavietā. [4]

Konferences eksperti bija vienisprātis, ka svarīgākais, ko var darīt iestādes vadība – ne tikai meklēt vēl jaunus risinājumus tehnoloģijās, bet, kas īpaši svarīgi, būt labā saziņā un kontaktā ar saviem sistēmu lietotājiem – ar ārstiem un personālu, kas ikdienā patiešām lieto sistēmu, strādā ar to.  Ieklausīties! Sarunāties! Dzirdēt!

Kādi secinājumi?

Lai gan tehnoloģijas reizēm var atvieglot darba plūsmas pakalpojumu sniedzējiem un ārstiem, tomēr tās var radīt arī nepamatotas cerības, ka viss būs vienkāršāk un vieglāk.

“Tāpēc mums jābūt ļoti uzmanīgiem, lai “nesadedzinātu” savus ārstus, lai gan mēģinām padarīt savas tehnoloģijas labākas un labākas. Bet vajadzētu arī padarīt ārstu dzīvi labāku, nevis zaudēt to procesā,” kopsvelkot HIMSS21 Digital Global Conferences sesiju sacīja Dr. Jennifer Lightdale, UMass memoriālā bērnu medicīnas centra Pediatrijas nodaļas vadītāja vietniece. [2; 3]

Par HIMSS

HIMSS – The Healthcare Information and Management Systems Society  – ir bezpeļnas organizācija, kas stradā, lai uzlabotu tehnoloģiju lietošanas pieredzi veselības aprūpes sistēmās. Tās uzmanības centrā ir gan veselības aprūpes pakalpojumu drošības un kvalitātes uzlabšana, gan pieejamības veicināšana, gan izmaksu mazināšana. [1]

2015. gadā HIMSS pasākums “eHealth Week 2015” notika Rīgā.

 

Literatūra

  1. www.himss.org/who-we-are
  2. www.mobihealthnews.com/news/digital-transformation-healthcare-contributing-provider-burnout
  3. www.healthcareitnews.com/himss21-digital-coverage
  4. www.healthcareitnews.com/news/digital-transformation-can-reduce-burnout-and-cause-it