Pacientu tiesību īstenošanas plāns nav infografika pie sienas

"Pacientu tiesību īstenošanas plāns nav tikai formāls dokuments jeb infografika pie sienas. Tam ir jābūt kā sistēmiskai caurvijai, kā rīcības algoritmam, visā ārstniecības iestādes darbā, kur tā saturiskais fokuss ir pacientu tiesību īstenošana. Tas nozīmē gan to, ka ārstniecības iestādes personāls zina un izprot pacienta tiesības, gan to, ka pašas tiesību normas tiek regulāri padziļināti skaidrotas personālam apmācību procesā, ka ārstniecības iestādē ir pacientu tiesību speciālists un situācijas tiek risinātas uzreiz un uz vietas,” norāda Veselības inspekcijas (VI) vadītāja Antra Valdmane.
Akcentējot pacientu tiesību ievērošanas nozīmību ārstniecības iestādēs, Veselības inspekcijas vadītāja un speciālisti uzsākuši tikšanās ciklu Latvijas reģionālajās slimnīcās.
Veselības inspekcijas pacientu tiesību īstenošanas plāna izstrādei, ieviešanai un uzraudzībai ārstniecības iestādei ir rekomendējams piesaistīt pacientu tiesību aizsardzības speciālistu vai alternatīvi juristu ar kompetenci pacientu tiesībās. Pacientu tiesību aizsardzības speciālistam regulāri jāizvērtē pacientu tiesību īstenošanas plānā noteikto aktivitāšu izpilde, jāorganizē primāra pacientu sūdzību izskatīšana un konfliktsituāciju risināšana ārstniecības iestādē. Turklāt jāapzina un jāanalizē faktori, kas kavē pacientu tiesību īstenošanas plāna pilnvērtīgu ieviešanu, un jāsagatavo ziņojumi ārstniecības iestādes vadībai ar priekšlikumiem šo šķēršļu novēršanai.
Veselības inspekcijas dati liecina, ka 2025. gada pirmajā pusgadā par pacienta tiesību aizskārumu saņemta kopumā 61 pacienta vai to tuvinieku sūdzība. Tas ir par turpat 33% vairāk, salīdzinot ar 2024. gada pirmo pusgadu, kad tika saņemtas 46 sūdzības.
No pacienta tiesību aizskāruma sūdzībām šī gada pirmajos sešos mēnešos, par Pacientu tiesību likumā (PTL) noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju, kur cita starpā noteiktas tiesības par pakalpojuma saņemšanas iespējām, veselības stāvokli, ārstēšanas plānu u.c.) bijušas 25 sūdzības, kur 15 gadījumos konstatēts šo tiesību aizskārums, bet par PTL noteiktajām pacienta tiesībām uz ārstēšanu, kur cita starpā noteiktas tiesības uz laipnu un cieņpilnu attieksmi, arī piekrišana vai atteikšanās no ārstniecības u.c. bijušas 26 sūdzības, kur pacienta tiesību aizskārums konstatēts 11 gadījumos.