PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Terora draudi un iesnas – lidostas medpunkta ikdiena

G. Gauja
Terora draudi un iesnas – lidostas medpunkta  ikdiena
Cilvēki apkampjas un šņukst, rīb koferu ritentiņi. Debesis šķeļ lidmašīnas – vienas pazūd mākoņos, citas nolaižas. Ielidošanas zālē emocijas pilnā amplitūdā – sagaidītāju acis piekaltas automātiskajām durvīm. Turpat blakus stūrī aiz gruntīgas kolonnas ir kādas citas durvis, pie tām, par laimi, neviens nedrūzmējas un pat īpaši nekāro tur iekļūt. Tas gan nemazina šīs vietas svarīgumu – aiz šīm ne īpaši redzamajām durvīm ir lidostas “Rīga” medpunkts.

Svētdiena, kad notiek saruna, ir aizdomīgi mierīga. Dakteris Mihails Kirovs nolicis malā atvērtu grāmatu. Miers, izrādās, ir mānīgs - lidostā mediķu darbs ir neprognozējams. Katra diena var nest lielus pārsteigumus.

Lidostas “Rīga” teritorijā ir gan medpunkts, kur mediķi sniedz palīdzību lidostas apmeklētājiem un darbiniekiem un kas ir “kaujas” gatavībā, ja kaut kas atgadītos ar lidmašīnu, gan arī īpašs medicīnas dienests “Aviomed”, kas apkalpo pilotus Lidostas “Rīga” teritorijā ir gan medpunkts, kur mediķi sniedz palīdzību lidostas apmeklētājiem un darbiniekiem un kas ir “kaujas” gatavībā, ja kaut kas atgadītos ar lidmašīnu, gan arī īpašs medicīnas dienests “Aviomed”, kas apkalpo pilotus
Lidostas “Rīga” teritorijā ir gan medpunkts, kur mediķi sniedz palīdzību lidostas apmeklētājiem un darbiniekiem un kas ir “kaujas” gatavībā, ja kaut kas atgadītos ar lidmašīnu, gan arī īpašs medicīnas dienests “Aviomed”, kas apkalpo pilotus

Kopš pagājušā gada lidostas medpunktu apkalpo medicīnas sabiedrība "ARS" - pavisam šeit uz maiņām strādā deviņi neatliekamās medicīniskās palīdzības ārsti un ārstu palīgi. Visi izgājuši īpašu apmācību darbam lidostā un darbam terorisma draudu apstākļos. "Mūsu galvenais uzdevums - neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšana, ja kaut kas atgadās ar lidmašīnu. Kā zināms, lidmašīnām nosēžoties, mēdz gadīties avārijas, paldies Dievam, Rīgas lidostā šāda traģiska gadījuma nav bijis. Otrs uzdevums - sniegt palīdzību lidostas darbiniekiem un lidostas apmeklētājiem, kam kļuvis slikti," stāsta neatliekamās palīdzības mediķis M. Kirovs.

Lai iekļūtu medpunktā, jāzvana pie durvīm, tāpat vien "iemaldīties" te nevar. Medpunktā ir divas plašas telpas un uzgaidāmā telpa, dziļumā - izeja uz "peronu", kur stāv mediķu mašīna, ar ko pārvietoties pa lidostas teritoriju. Pa dienu darbs notiek divatā - medpunktā ir ārsts un ārsta palīgs, naktī ārsts paliek viens. Punkts aprīkots ar visu mediķiem nepieciešamo. "Piemēram, Amsterdamā lidostas mediķi pacientus sagaida ar elektromobiļiem, bet Hītrovā ir vesela NMP apakšstacija - valsts ie­stādes struktūrvienība. Mums te viss notiek mierīgāk, bet ir viss vajadzīgais un vēl vairāk," stāsta Ieva Tīruma, medpunkta ārste, un rāda defibrilatoru, ar kuru var gan taisīt kardiogrammas, gan pārraudzīt, gan veikt dažādas manipulācijas akūtās situācijās. "Mums ir arī plaušu mākslīgā ventilācija, medicīnas somas ar dažādiem medikamentiem. Tomēr katastrofas gadījumā mūsu galvenais uzdevums ir sašķirot pacientus. Ja katastrofa nosacīti liela, cietuši, piemēram, trīsdesmit cilvēki - tad viens šķiro, otrs jau sāk palīdzēt smagākos gadījumos. Bet, ja tā būtu avārija ar simt cietušajiem, tad mums būtu tikai jāšķiro cietušie, līdz ieradīsies "ātrie"."

Atskan zvans pie medpunkta durvīm, ienāk šņukstoša krievu meitene. Dr. Kirovs īsā sarunā noskaidro, ka meitene pavada savu ārzemju puisi, kam tūlīt jāaizlido. Mājās esot arī slims tēvs. Jaunajai dāmai uzlēcis asinsspiediens Atskan zvans pie medpunkta durvīm, ienāk šņukstoša krievu meitene. Dr. Kirovs īsā sarunā noskaidro, ka meitene pavada savu ārzemju puisi, kam tūlīt jāaizlido. Mājās esot arī slims tēvs. Jaunajai dāmai uzlēcis asinsspiediens
Atskan zvans pie medpunkta durvīm, ienāk šņukstoša krievu meitene. Dr. Kirovs īsā sarunā noskaidro, ka meitene pavada savu ārzemju puisi, kam tūlīt jāaizlido. Mājās esot arī slims tēvs. Jaunajai dāmai uzlēcis asinsspiediens

Tūristi, piloti, somu krāvēji

Dežūras laikā te "apgrozās" vidēji no pieciem līdz septiņpadsmit pacientiem. "Dežūras ir dažādas, kā ik vietā, kur sniedz neatliekamo palīdzību. Ir bijuši pacienti ar infarktu, hipoglikēmisko komu, alerģiskām reakcijām, darba traumām - nopietnām, bet ne dzīvību apdraudošām. Piemēram, pagājušajā dežūrā cilvēki nāca cits pēc cita, bija pat jāgaida rindā. Ja veselības stāvoklis atļauj, pacienti nāk šurp paši, ja ne, mūs izsauc uz kādu no uzgaidāmajām zālēm vai lidostas teritoriju. Turp dodamies ar mūsu speciālo transportu. Ja jābrauc ar neatliekamās palīdzības mašīnu - pats sēžu pie stūres," stāsta dakteris M. Kirovs. Lai varētu stūrēt pa lidostas teritoriju, ārsti ieguvuši vajadzīgo atļauju un īpašās tiesības.

Līdzīgi, kā tas ir ikvienā ārstniecības iestādē, arī lidostā pacienti iedalāmi tādos, kam palīdzība tiešām nepieciešama akūti, un tādos, kas ambulatori ārstējamu kaiti uzdod par teju mirstamo. Stāsta dr. Tīruma: "Vairāk nāk cilvēki, kam ir sīkas problēmas, ko pat nevarētu nosaukt par veselības problēmām, - skrambas, iesnas. Vaicā pēc palīdzības, kaut tas nav mūsu profils. Mums tomēr ik brīdi jābūt gataviem, ka var notikt masu katastrofa. Var nosēsties lidmašīna ar traucējumiem, var notikt ugunsgrēks aviā cijas degvielas dēļ, kas te visur ir lielā daudzumā - mašīnās, lidmašīnās, ir uzpildes stacija. Te svarīgs psiholoģiskais moments - apgrozās daudz cilvēku, un, ja kaut kas notiks, viņi cels paniku. Lidosta ir īpašas uzmanības vērta vieta, var uzliesmot bailes no terorisma. Mēs esam apmācīti speciālos kursos, kā rīkoties terora draudu gadījumā. Tāpat jārēķinās, ka var gadīties smagas darba traumas, jo ir pietiekami liels augstums - gan lidmašīnām, gan dažādām ierīcēm. Ir vietas, kur var krist, cilvēkus var saspiest, apkalpojot bagāžu. Tas notiek, bet reti. Vairāk nāk tie, kam to nevajadzētu darīt - īpaši, ja tie ir Latvijas iedzīvotāji, viņiem tomēr vajadzētu doties pie ģimenes ārsta. Vēl cilvēki, kam ir svarīgi medikamenti, aizmirst, ka tie nav jānodod lielajā bagāžā, bet jānēsā līdzi. Tad viņi nāk pie mums un saka - nav, iedodiet. Mēs cenšamies izlīdzēt, ja ir - iedodam tik, cik vajag lidojuma laikā. Ja nav - izrakstām recepti un cilvēks nopērk aptiekā, ja šīs zāles tur ir."

Mediķi stāsta, ka lidostas darbinieki ir atbildīgi pret savu darbu, bet tā gadās ielaist slimības. Tad viņi nāk ar vēdera sāpēm, ir pat jāorganizē pārvešana ar neatliekamo palīdzību uz slimnīcu. "Pasažierus uz slimnīcu nosūtam retāk, viņi tomēr vēlas nokļūt galamērķī. Piemēram, ja ir tranzīta reiss, mēģina izturēt līdz galam un cenšas nesabiezināt krāsas, mēdz arī izlikties, ka vaina nav tik samilzusi. Tas viss, protams, jāizvērtē. Nedrīkst pieļaut pēcāk problēmas gaisā un lidmašīnas piespiedu nolaišanos," skaidro dr. Tīruma.

Dr. Ieva Tīruma stāsta, ka uz medpunktu vairāk nāk cilvēki ar sīkām vainām un pēc psiholoģiska atbalsta, bet bijuši arī pacienti ar infarktu, hipoglikēmisko komu, darba traumām Dr. Ieva Tīruma stāsta, ka uz medpunktu vairāk nāk cilvēki ar sīkām vainām un pēc psiholoģiska atbalsta, bet bijuši arī pacienti ar infarktu, hipoglikēmisko komu, darba traumām
Dr. Ieva Tīruma stāsta, ka uz medpunktu vairāk nāk cilvēki ar sīkām vainām un pēc psiholoģiska atbalsta, bet bijuši arī pacienti ar infarktu, hipoglikēmisko komu, darba traumām

Medpunkta ārstiem jāorganizē arī "medicīniskās pārvešanas", kad jātransportē pacients ar speciālo lidmašīnu. Dr. Kirovs stāsta: "Man reiz bija kungs no Vācijas, kas te bija atbraucis pie dēla, saslimis un nokļuvis "Stradiņos". Viņam ārstēšanās bija jāturpina Vācijā. Mūsu uzdevums šādā gadījumā ir pavadīt pilsētas medicīnisko transportu pa slēgto lidostas teritoriju, kur ir īpaša braukšanas kārtība un noteikumi. Pats tad esmu pie stūres. Jāzina, kuri ir lidmašīnu ceļi, kuri mūsu ceļi, jo piloti var neredzēt, kas tur tāds mazs pārvietojas."

Dr. Mihails Kirovs, pārvietojoties pa lidostas slēgto teritoriju, pats sēstas pie neatliekamās palīdzības auto stūres. Viņš ir ieguvis īpašu atļauju un zina, kuri ir lidmašīnu ceļi un pa kuriem drīkst braukt viņš Dr. Mihails Kirovs, pārvietojoties pa lidostas slēgto teritoriju, pats sēstas pie neatliekamās palīdzības auto stūres. Viņš ir ieguvis īpašu atļauju un zina, kuri ir lidmašīnu ceļi un pa kuriem drīkst braukt viņš
Dr. Mihails Kirovs, pārvietojoties pa lidostas slēgto teritoriju, pats sēstas pie neatliekamās palīdzības auto stūres. Viņš ir ieguvis īpašu atļauju un zina, kuri ir lidmašīnu ceļi un pa kuriem drīkst braukt viņš

Promiles debesīs

Diezgan bieži lidostas mediķu lokā nonāk lidot gribētāji "kunga prātā". Tos mediķi nesauc par pacientiem, bet klientiem. M. Kirovs stāsta: "Vispār tā ir problēma. Pērkot biļeti, cilvēki tiek informēti, ka alkohola reibumā liela lidošana nesanāks, ka lidojumu šādā gadījumā var atteikt, bet laikam jau šos noteikumus neviens īpaši nelasa. Viņi ierodas lidostā alkohola reibumā, un bieži vien tas beidzas ar lidojuma pārcelšanu. Ja cilvēks ir vieglā reibumā, sūtām uz mājām vai viesnīcu. Ja lielā reibumā - var gadīties, ka nokļūst policijā, jo atrasties sabiedriskā vietā alkohola reibumā ir aizliegts. Pie mums, pat ja kāds arī vēlētos, izgulēties nav iespējams, jo te ir medpunkts, ne atskurbtuve." Visbiežāk ar alkoholu grēkojot vietējie - Latvijas iedzīvotāji, bet palaikam gadās arī cittautieši. "Manā praksē lielākie alkohola grēkotāji ir igauņi," daktere Tīruma ir tieša.

Foto: Jānis Brencis

Pilnu raksta versiju lasiet "Doctus" 2012. gada maija numurā

 

 

 

Raksts žurnālā