PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Aizslēdz durvis – izlēks pa logu!

Doctus
Aizslēdz durvis – izlēks pa logu!
Pamesta ēsma diskusijām – bezrecepšu zāļu reklāma radot iespaidu, ka zāles ir plaša patēriņa produkts, tādējādi ietekmē zāļu racionālu lietošanu. Tāpēc vislabāk būtu aizliegt reklāmu. Tā vismaz apgalvo Veselības ministrija. Priekšlikums – piekritīsit? – prasās pēc argumentācijas. Kuras – kā allaž – nav.

Vispirms jau pamatot, cik lielā mērā reklāma ietekmē pacienta izvēli. Varbūt idejas autoriem ir dati, ka pēkšņi esam sākuši uz nebēdu lietot zāles (gluži pretēji - aptieku apgrozījums krīt). Cik zināms, tad Latvijā ir arī visstingrākie zāļu reklāmas noteikumi Eiropas Savienībā. 2001.-2002. gada pētījuma dati liecina, ka Latvijas aptiekas klienta bezrecepšu zāļu izvēli tikai 12% gadījumu nosaka reklāma, ārsta un farmaceita ieteikums - 40%, paša pieredze - 21%. Savukārt SKDS 2007. gadā veikta aptauja uzrādīja: zāļu reklāmā vēstītais pacienta izvēli ietekmē 9,2% gadījumu.

Būtu jauki uzzināt, vai kāds ir modelējis, kā aizliegums ietekmēs ekonomiku - konkrētas nozares (farmāciju, masu medijus, poligrāfiju) un kā pacientus, ārstus, farmaceitus. Tikai daži jautājumi. Vai ir provizoriski aprēķināts, kādas sekas radīs brīnumlīdzekļu (ko jau tagad nevar izkontrolēt Pārtikas centrs) dzīres tukšajā reklāmas telpā? Vai tiešām augstais pacientu līdzmaksājums un zemā pieejamība (ja Rietumeiropā pacienti no savas kabatas maksā 16% no visiem veselības aprūpes izdevumiem, Latvijā - 40-48%) mudinās pacientu doties pie ārsta, lai iegūtu informāciju par zālēm? Vai ģimenes ārsts astoņās minūtēs (šādus datus bija aplēsusi LĀB), ko vizītes laikā var veltīt vienam pacientam, varēs pildīt arī zāļu informācijas biroja funkcijas? Un cik minūšu farmaceiti var atvēlēt pacientu izglītošanai par zālēm un vai ir brīvi savā izvēlē piedāvāt pacientam daudzas alternatīvas? Un visbeidzot - kā mainīsies zāļu ražotāju un vairumtirgotāju attiecības, ja informācijas spēks koncentrēsies aptiekā un jau tagad (kā raksta kāda farmacija-mic.lv komentētāja) "ķēžu īpašnieki šantažē ražotājus līdz pat draudiem izņemt no aptiekām produktus, ja nemaksā un nedod lielas atlaides, kuras, nelolosim ilūzijas, līdz pircējam gan nenonāk".

Un vēl. Kāds ir pamatojums laikā, kad farmācijas tirgus pasaulē kļūst liberālāks pret pacientu, rakt informācijas pieejamības kapu? Savulaik - padomju gados - skolotāji, lai cīnītos ar nepaklausīgajiem, mēdza viņus arī ieslēgt klasē. Vai tas līdzēja? Nē, viņi izlēca pa logu! Neargumentēts un neloģisks aizliegums vienmēr atrod apkārtceļus! Arī neprognozējamus un riskantus...

 

 

Raksts žurnālā