PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Mākslīgā intelekta balss treneris varētu būt noderīgs palīgs depresijas un trauksmes ārstēšanā

Doctus
Mākslīgā intelekta balss treneris varētu būt noderīgs palīgs depresijas un trauksmes ārstēšanā
Freepik.com
Mākslīgais intelekts varētu būt noderīgs instruments psihiskās veselības ārstēšanā, liecina Ilinoisas Universitātes Čikāgas pētnieku vadītā jaunā pilotpētījuma rezultāti.

Pētījumā, kas bija pirmais, kas pārbaudīja uz mākslīgajā intelektā balstītu virtuālo treneri uzvedības terapijai, tika konstatētas izmaiņas pacientu smadzeņu darbībā, kā arī uzlabojās depresijas un trauksmes simptomi pēc Lumen, mākslīgā intelekta balss asistenta, kas nodrošināja psihoterapijas veidu, lietošanas.

Pētnieku komanda saka, ka rezultāti, kas publicēti žurnālā Translational Psychiatry, sniedz iepriecinošus pierādījumus tam, ka virtuālajai terapijai var būt nozīme psihiskās veselības aprūpes nepilnību aizpildīšanā, kur gaidīšanas laiki un piekļuve pakalpojumam bieži vien ir šķērslis pacientiem, jo īpaši no neaizsargātajiem sabiedrības slāņiem, kas ir jāpārvar, lai saņemtu ārstēšanu.

Visā pasaulē ir novērojams trauksmes un depresijas gadījumu skaits, īpaši pieaugums tika novērots Covid-19 pandēmijas laikā, savukārt praktizējošu speciālistu skaits nav būtiski pieaudzis. Pētnieki uzskata, ka šāda veida tehnoloģija var kalpot kā tilts. Tas nav paredzēts tradicionālās terapijas aizstāšanai, bet tas var būt svarīgs palīgs standarta terapijai, kā arī gaidot vizīti pie ārsta.

Lumen, kas darbojas kā prasme Amazon Alexa lietojumprogrammā, izstrādāja Ajilore un pētījuma vecākais autors Dr.Jun Ma, Beth un George Vitoux medicīnas profesors UIC, kā arī līdzstrādnieki Vašingtonas universitātē Sentluisā un Pensilvānijas štatā. Universitāte, ar Nacionālā garīgās veselības institūta dotācijas 2 miljonu ASV dolāru atbalstu.

Klīniskajā pētījumā iekļāva vairāk nekā 60 pacientus, tajā tika pētīta lietojumprogrammas ietekme uz vieglas vai vidēji smagas depresijas un trauksmes simptomiem, kā arī aktivitāte smadzeņu apgabalos, kas iepriekš tika uzskatīti par saistītiem ar problēmu risināšanas terapijas priekšrocībām.

Divas trešdaļas pacientu izmantoja Lumen ar astoņām problēmu risināšanas terapijas sesijām, bet pārējie bija kā "gaidīšanas saraksta" kontrole, nesaņemot nekādu iejaukšanos.

Pēc intervences pētījuma dalībnieki, kas izmantoja lietotni Lumen, uzrādīja samazinātus depresijas, trauksmes un psiholoģiskā diskomforta rādītājus, salīdzinot ar kontroles grupu. Lumen grupa arī parādīja uzlabojumus problēmu risināšanas prasmēs, kas korelēja ar palielinātu aktivitāti dorsolaterālajā prefrontālajā garozā, smadzeņu zonā, kas saistīta ar kognitīvo kontroli. Tika atrasti arī daudzsološi rezultāti sievietēm un nepietiekami pārstāvētām populācijām.

"Tas ir par to, kā mainīt veidu, kā cilvēki domā par problēmām un kā tās risināt, un lai netiktu emocionāli noslogoti," sacīja pētnieki. "Tā ir pragmatiska un uz pacientu vērsta uzvedības terapija, kas ir labi izveidota, tāpēc tā ir piemērota, izmantojot balss tehnoloģiju."

Pašlaik pētnieks veic lielāku pētījumu, kurā salīdzina Lumen lietošanu gan ar gaidīšanas sarakstā iekļauto kontroles grupu, gan pacientiem, kuri saņem cilvēku vadītu problēmu risināšanas terapiju. Viņi uzsver, ka virtuālajam trenerim nav jādarbojas labāk nekā cilvēkam terapeitam, lai apmierinātu izmisīgo vajadzību psihiskās veselības aprūpē.

"Mums nevajadzētu domāt par digitālo psihisko veselības pakalpojumu kā ārstu aizstājēju, bet gan jāatzīst, kāda ir plaisa starp piedāvājumu un pieprasījumu, un pēc tam jāmeklē jaunus, efektīvus un drošus veidus, kā nodrošināt ārstēšanu personām, kuras citādi nevar saņemt pakalpojumu”, sacīja pētnieki.

AVOTS: Kannampallil T, Ajilore OA, Lv N, et al. Effects of a virtual voice-based coach delivering problem-solving treatment on emotional distress and brain function: a pilot RCT in depression and anxiety. Translational Psychiatry, 2023; 13 (1)