PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Apgalvojumi par zīdaiņu maisījumu ieguvumiem: uzticamības novērtējums

Doctus
Apgalvojumi par zīdaiņu maisījumu ieguvumiem: uzticamības novērtējums
Pixabay.com
Lēmumu par zīdaiņa barošanu ar mākslīgajiem piena maisījumiem var ietekmēt gan medicīniska rakstura, gan socioekonomiska un psiholoģiska rakstura faktori. Tomēr, arī mārketinga pasākumi, reklamējot zīdaiņu maisījumus spēlē lielu lomu un var mazināt jauno māmiņu interesi barot bērnu ar krūti. Lai izvērtētu mākslīgo piena maisījumu reklāmās izmantoto apgalvojumu ticamību, tika veikts starptautisks šķērsgriezuma pētījums.

Tika analizēti dati no mākslīgo piena maisījumu izplatītāju mājaslapās pieejamās informācijas šādās valstīs: Austrālija, Kanāda, Vācija,Indija, Itālija, Japāna, Nigērija, Norvēģija, Pakistāna, Krievija, Saūda Arābija, Dienvidāfrika, Spānija, Apvienotā Karaliste un ASV. Pētījumā tika izmantota informācija par maisījumiem, kas paredzēti laikus dzimušiem, veselīgiem jaundzimušajiem. Tika uzskaitīts dažādu apgalvojumu skaits, kas veltīts produktam vai tā sastāvdaļām. Apgalvojumam izmantotie literatūras avoti tika pārskatīti un izvērtēts klīnisko pētījumu neobjektivitātes risks, izmantojot Cochrane risku izvērtēšanas rīku, tāpat kā sistemātisko pārskatu neobjektivitātes risks.

Analīzē tika identificēti 757 mākslīgie piena maisījumi, katra produkta gadījumā tika fiksēti vidēji divi apgalvojumi (no viena [Austrālijā] līdz četriem [ASV]), kopumā visos produktos figurēja 31 dažāda veida apgalvojums par attiecīgo maisījumu īpašībām. No 608 produktiem ar ≥ 1 apgalvojumu, visbiežāk sastopamie bija “palīdz/atbalsta smadzeņu un/vai acu un/vai nervu sistēmas attīstībā” (323 [53 %] produktu, 13 sastāvdaļas), “spēcina/atbalsta veselīgu imūnsistēmu” (239 [39 %] produktu, 12 sastāvdaļas) un “palīdz/atbalsta augšanas un attīstības procesos” (224 [37 %] produktu, 20 sastāvdaļas). Daļa apgalvojumu (307 [50 %] produktu) bija izteikti bez konkrētas efektu ietekmējošās sastāvdaļas pieminēšanas. Visbiežāk pieminētās sastāvdaļas apgalvojumos bija garo ķēžu polinepiesātinātās tauksskābes (278 [46 %] produktos, 9 dažādi apgalvojumi), prebiotikas, probiotikas vai sinbiotikas (225 [37 %] produktu, 19 dažādi apgalvojumi) un hidrolizētas olbaltumvielas (120 [20 %] produktu, 9 dažādi apgalvojumi).

161 no 608 (26 %) produktiem ar vairāk kā vienu apgalvojumu tika norādīta zinātniska atsauce, kas apstiprina izteikto apgalvojumu – attiecīgi 266 unikāli literatūras avoti tika citēti 24 dažādu apgalvojumu veidos 161 produktam.   Lielākoties tika citēti reģistrēti klīniskie pētījumi (50 %, 134/266) un pārskati (20 %, 52/266). Piecdesmit astoņi apgalvojumi bija attiecināti pēc 32 reģistrētos klīniskajos pētījumos minētā, no tiem 51 apgalvojums (27 pētījumi) saistībā ar nejaušinātu produktu salīdzināšanu. No tiem 46 apgalvojumi (90 %) bija no pētījumiem ar augstu neobjektivitātes risku. Arī citēti sistemātiskie pārskati un apvienotās analīzes bija ar augstu neobjektivitātes risku.

Šā pētījuma autori secina, ka vairākām mākslīgajos piena maisījumos esošajām sastāvdaļām tiek postulēts līdzīgs uztura un veselības ieguvumu efekts. Lielā daļā gadījumu apgalvojumiem netiek nodrošināta zinātniski uzticama atsauču kopa, kā arī esošās atsauces nav pielīdzināmas robustiem klīnisko pētījumu rezultātiem.  

Avots: Cheung K Y, Petrou L, Helfer B, Porubayeva E, Dolgikh E, Ali S et al. Health and nutrition claims for infant formula: international cross sectional survey BMJ 2023; 380 :e071075 doi:10.1136/bmj-2022-071075