PORTĀLS ĀRSTIEM UN FARMACEITIEM
Šī vietne ir paredzēta veselības aprūpes speciālistiem

Zemenes un mellenes var samazināt infarkta risku sievietēm

Doctus
Zemenes un mellenes var samazināt infarkta risku sievietēm
Sievietēm, kuras nedēļā apēd vismaz trīs porcijas melleņu un zemeņu, trīs reizes retāk novēro infarktus, nekā sievietēm, kuras nelieto šīs ogas, secināts pētījumā, kurš publicēts žurnālā Circulation. Mellenēs un zemenēs ir augsts kardioprotektīvo vielu sastāvs.

Mellenēs un zemenēs ir augsts dabīgo komponentu sauktu par flavonoīdiem sastāvs, šie flavonoīdi ir atrodami arī vīnogās un vīnā, upenēs, baklažānos un citos augļos un dārzeņos.Flavonoīdu apakšklase, saukta par antociāniem palīdz paplašināt artērijas un sniedz citus kardiovaskulāros ieguvumus.

Zemeņu un melleņu lietošana ikdienas uzturā samazina infarkta risku Zemeņu un melleņu lietošana ikdienas uzturā samazina infarkta risku
Zemeņu un melleņu lietošana ikdienas uzturā samazina infarkta risku

Mellenes un zemenes ir salīdzinoši viegli iekļaut ikdienas uzturā un tām ir nozīmīga profilaktiska ietekme uz sirds un asinssvadu sistēmu.

Mellenes un zemenes tika iekļautas pētījumā, jo ir visbiežāk ēstās ogas ASV, iespējams, ka citi produkti varētu būt tikpat efektīvi. Perspektīvā pētījumā tika iekļautas 93 600 sievietes vecumā no 25 līdz 42 gadiem. Sievietes katrus četrus gadus aizpildīja aptaujas anketu par saviem ēšanas paradumiem. Kopumā pētījums ilga 18 gadus.

Pētījuma laikā tika novēroti 405 infarkta gadījumi. Sievietēm, kuras uzturā lietoja mellenes un zemenes bija par 32% mazāks infarkta risks, salīdzinot ar sievietēm, kuras ogas ēda reizi mēneši vai retāk, pat tad, ja sieviešu uzturā bija daudz citu augļu un dārzeņu (HR=0,68; 95% TI [0,49 – 0,96], p<0,03).

Pētījuma autori uzsver, ka ir pierādījuši, ka pat agrīnā vecumā, uzturā lietojot mellenes un zemenesm samazinās infarkta risks vēlākos dzīves gados. Atklātā saistība saglabājās arī pēc samērošanas pēc tādiem riska faktoriem, kā vecums, augsts asinsspiediens, infarkts ģimenes anamnēzē, ķermeņa masa, fiziskās aktivitātes, smēķēšana, kofeīna un alkohola lietošana (HR=0,7; 95% TI [0,5 – 0.97], p<0,05).

Amerikas Sirds asociācija iesaka uzturā lietot ne tikai ogas, bet arī citus augļus, dārzeņus un pilngraudu produktus. Dažādu pārtikas produktu lietošana ir labākais veids, kā uzņemt visas nepieciešamās uzturvielas.

 

Pirmavots: Aedín Cassidy et al. High Anthocyanin Intake Is Associated With a Reduced Risk of Myocardial Infarction in Young and Middle-Aged Women.Circulation: Journal of the American Heart Association, 2013.