Vai ārstam jāizglīto pacients sociālajos medijos?

Doctus . | 2017. gada 25. septembris

Art Caplan no Medicīnas ētikas nodaļas Ņujorkas Medicīnas skolā sniedz savu viedokli par to, vai ārstiem ir jāiesaistās pacientu izglītošanā, izmantojot sociālos medijus.

Daudzi ārsti viņam jautājot, ko viņiem būtu jādara, ja atnāk pacients un pārmet ārstam, ka ārsts neizraksta kādu no medikamentiem, ko reklamē TV vai vēl ļaunāk pārmet nepareizu ārstēšanu, jo internetā ir atrasti citi terapijas ieteikumi. Art Caplan uzskata, ka problēma ir "mūsos" pašos. Mēs medicīnā, mēs zinātnē nepietiekami izglītojam sabiedrību. Mēs neizglītojam paši sevi, kā darīt labāk. Internets ir pilns ar meliem, hipotēzēm un nepierādītu informāciju. Vai esat paši padomājuši, cik bieži redzat ārstu vai zinātnieku kā informācijas avotu?  Vai, cik bieži ārsti komentē un labo neprecīzo informāciju? Arts atbid, ka nepietiekami. Viņš pieņem, ka lielākā daļa ārstu kļūst nervozi vai pasaka, ka man nav laika, neesmu apmācīts to darīt vai nejūtos komfortabli atbildot un iebilstot internetā rakstītajam. Arts uzver, ka ārstiem tas ir jāsāk darīt, nebūs nekādu uzlabojumu, ja ārsti neiesaistīsies. Ko darīt? Pirmkārt, jāsāk runāt ar sabiedrību, cilvēki grib dzirdēt, ko ārsts saka, meklējiet kanālus caur kuriem varat uzrunāt sabiedrību tiešā veidā. Otrkārt, nebaidīties rakstīt blogu, nebaidīties izveidot savu mājaslapu. Rakstīt pētījumos balstītu informāciju par savu specialitāti, par slimībām, kuras vislabāk pārzināt. Treškārt, slimnīcām jāstrādā ar saviem ārstiem un jāveido savi sociālo mediju kanāli.

Ārsti un zinātnieki var būt kā antidoti pret melīgo/ nepilnīgo informāciju, kas ir atrodama internetā.

Galvenās atziņas:

  • 2010.gada pētījumā par 921 ar veselību saistītu blogu izpēti, secināja, ka 43 % gadījumu blogu raksta ārsts. Ārsti – blogeri izmantoja sociālos medijus, lai dalītos ar veselības informāciju, sazinātos ar kolēģiem, izplatītu pētījumu rezultātus, reklamētu savas prakses. Tomēr tikai daži ārsti izmatoja internetu, lai komunicētu ar pacientiem.
  • 2008.gadā analizējot 271 bloga, ko veido veselības aprūpes profesionāļi, saturu, pētnieki atklāja, ka blogos ārsti mēdz dalīties ar pacientu epikrīzēm, kas ir visai riskants pasākums, jo var pārkārt pacienta tiesības.
  • ASV Nacionālās mediķu organizācijas ir izdevušas sociālo mediju lietošanas vadlīnijas, tomēr šajās vadlīnijās trūskt specifisku uzdevības vadlīniju vai profesionālisma definīciju.
  • Aptaujā ASV ar vairāk nekā 4000 ārstiem atklāja, ka vairāk nekā 90 % ārstu lieto sociālos medijus personiskām aktivitātēm, savukārt tikai 65 % tos izmanto profesionāliem ierakstiem.

AVOTS: Viedokli video formatā var noskatīties Medscape mājaslapā

Uz augšu ↑