Īsāks miegs četrkārtīgi palielina iespēju saaukstēties

Doctus . | 2015. gada 1. septembris

Nepietiekams miega ilgums saistīts ar hronisku slimību attīstību, imunitātes pavājināšanos un pat priekšlaicīgu nāvi. Jauns pētījums, kas veikts Sanfrancisko (ASV), pierāda – lai izvairītos no saaukstēšanās, ir pietiekami jāguļ. Pētījumā noskaidrots, ka tiem cilvēkiem, kuri guļ mazāk nekā 6 stundas diennaktī, pēc saskares ar vīrusu, saaukstējas četrkārt biežāk nekā tie, kuri guļ 7 stundas un vairāk.

ASV slimību profilakses un kontroles centrs nepietiekamu miega daudzumu nosaucis par sabiedrības veselības epidēmiju – tas saistīts ar palielinātu autoavāriju skaitu, vides apdraudējumu, medicīnas personāla pieļauto kļūdu skaitu. Iepriekš veiktos pētījumos analizēta nepietiekama miega saistība ar citiem stāvokļiem un ir pierādīta korelācija starp nepietiekamu miega daudzumu un sliktāku vakcīnu panesamību, kādā citā pētījumā noskaidrots, ka miegs ir viens no faktoriem, kas regulē T limfocītu līmeni asinīs.

Šajā pētījumā veikti objektīvi miega mērījumu pieraksti, lai varētu izpētīt saikni starp miega paradumiem un saaukstēšanās risku. Īss miega ilgums ir svarīgākais no faktoriem, kuri nosaka cilvēka spēju pretoties vīrusam un nesaslimt, neatkarīgi no tā vecuma, stresa līmeņa, rases, izglītības vai ienākumu līmeņa. Šis pētījums veikts laikā no 2007.līdz 2011.gadam. Pētījuma dalībniekus divus mēnešus pirms pētījuma sākšanas aptaujāja par veselības stāvokli, dzīvesveidu, ieradumiem, lai noskaidrotu tādu faktoru esamību kā stress, temperaments, alkohola un cigarešu patēriņš. Tika noskaidroti dalībnieku miega ieradumi un kvalitāte vienu nedēļu pirms saskarsmes ar saaukstēšanās vīrusu, liekot tiem nēsāt speciālu sensoru, kas šo informāciju reģistrēja.

Tālākā pētījuma daļa notika viesnīcā – dalībnieki tika uzaicināti uz viesnīcu, kur tika pakļauti saaukstēšanās vīrusam speciāli sagatavotos deguna pilienos un novēroja dalībniekus vienu nedēļu. Katru dienu tika ņemti deguna izdalījumu paraugi, lai noskaidrotu, vai dalībnieki ir inficējušies. Noskaidrots, ka tie, kuri gulēja mazāk nekā 6 stundas naktī nedēļu pirms ekspozīcijas vīrusam, 4,2 reizes biežāk inficējās. Tie, kuri gulēja mazāk nekā 5 stundas diennaktī, saaukstējās 4,5 reizes biežāk kā tie, kuri gulēja 7 vai vairāk stundas diennaktī.

Miega trūkums ne tikai ietekmē cilvēka garastāvokli, bet ievērojami ietekmē fizisko veselību. Šis pētījums atspoguļo reālu situāciju saaukstēšanās un gripas vīrusa epidēmijas laikā, kad cilvēki daudz strādā. Lai arī sen zināms, ka gulēt ir svarīgi, tomēr „pierunāt" cilvēkus gulēt pietiekami joprojām ir izaicinājums, it īpaši laikmetā, kad cilvēki lepojas ar to, ka guļ par maz, jo daudz laika pavada strādājot.

AVOTS: Aric A. Prather, Denise Janicki-Deverts, Martica H. Hall, Sheldon Cohen. Behaviorally Assessed Sleep and Susceptibility to the Common Cold. SLEEP, 2015; DOI: 10.5665/sleep.4968

Uz augšu ↑
  • Nianses bērna aprūpē. Ģimenes ārsts vaicā, pediatrs atbild

    Jaundzimušo reģistrs vēsta, ka Latvijā 2018. gadā piedzima 19 115 bērni. Vistrauslākais periods gan pašam bērnam, gan arī vecākiem ir pirmais dzīves gads, kad rodas visvairāk neskaidru jautājumu, uz kuriem jārod drošticama atbilde. Lasīt visu

  • Miega traucējumi. Iemeslus un risinājumus meklējot

    Labs miegs ir viens no dzīves kvalitātes rādītājiem. Nav iedomājama veiksmīga un produktīva darba diena, ja nakts pavadīta, cenšoties nogulēt līdz rīta modinātājam bez skatīšanās griestos divos naktī. Speciālistam, kas konsultē par miega traucējumiem, jābūt īpaši uzmanīgam un vērīgam. Pacienta sūdzības par sliktu miegu var saistīt gan ar somatisku cēloni, gan mentālās veselības traucējumiem. Lasīt visu

  • Vegāns ārsta praksē. Ko der zināt?

    Vegānisms ir ne tikai dzīvnieku neizmantošana pārtikā, apģērbā, izklaidē, bet arī filozofiska nostāja, dzīvesveids. [1] Vegāni izvairās no dzīvnieku izcelsmes produktu lietošanas, iemesls šādai izvēlei visbiežāk ir ētiska rakstura apsvērumi par dzīvnieku tiesībām un labturību, rūpēm par apkārtējo vidi, ekoloģiju, kā arī garīgi un reliģiski apsvērumi. Lasīt visu